Mörtsatsning; ett lyckat misslyckande

Man kanske inte ska klaga men... det finns inte så många mörtvatten runt Saxnäs så när man får höra talas om ett så blir man ju lite nyfiken. Jag och min kompis Dane bestämmde oss för att vi skulle åka ut i onsdags. Jag vaknar upp (vid niotiden), till en krispigt vitstrålande vinterdag med minus 22, lite kallt kanske men vi packar skotrarana och far iväg. Vi åker ut på den lilla sjön och borra varsitt hål. Hjärtat klappar lite av spänning när jag sänker ner den lila mormyskan, för man vet aldrig vad som kan simma runt där nere. Fjällnära vatten kan i bland hysa väldigt stor mört. Det var lite grunt i mitt hål men Dane får hugg nästan på en gång, men han får inte fast den, han har lite större "myska" än mig så efter ett tag får jag testa med mina grejjer som är mindre. Det hugger nästan på en gång när jag sänker ner och det visar sig vara en mört på sådär 10g. Jag sitter kvar ett tag till men känner inget mer. Det är riktigt kallt så jag funderar på att ta paus för att få upp värmen med lite fika, Då hugger det ordentligt! fisken känns väldigt tung och tar lina. Det går inte att ta den så hårt för jag har bara 0.14. Det viner i den lilla pimpelrullen när jag vänder spöt för att parera en rusning. Efter en ganska utdragen kamp får jag upp en öring på ca 1.5kg. Den får jag lov att avliva för att det är så kallt..det kanske inte är en så bra matfisk men det är dags att fiska lake snart... =)
Efter fikat försöker vi ett tag till, men vi får bara småmört.
Samtidigt så är mina kompisar Jonas och Anders på Nya Zeeland, de åkte ner några dar efter jag kommit hem och verkar ha bra fiske där nere. Man blir lite avis när man ser bilder på Öringar i den här storleken! http://statigr.am/p/394464919609526726_187452929
// Jonathan
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0