VLT Artikelns Sakfel

Som vissa har sett var jag med i VLT,( Västmanlands länstidning) för någon vecka sedan och det var mycket som måste uppfattas som konstigt om man är fiskare. =) en av de saker som blev konstigt var frågan när det gäller storfiskar. Jag satt och förklarade för reportern att jag inte fått så stora fiskar, min största är en Hälleflundra på 22kg osv. men att jag hade fått hyfsade fiskar om man ser till arten och tog upp Mört som exempel. Jag förklarade att en mört på kilot är jättestor och får man en på över 8hg är det en stor fisk för arten och att jag då fått mört på 865g. Det har hon fått till att jag har fått stora fiskar för artens storlek som tex Hälleflundra på 22kg och mal på runt 20kg.
De som har lite insikt tycker då självklart att jag måste vara dum i huvudet på något sätt. Men självklart vet jag som alla andra att en Kveite på 22kilo är en ganska liten fisk och det samma gäller mal på runt 20. men det är inget att göra åt när reportern får saker om bakfoten =) Andra saker som var fel var att jag tydligen gått guideutbildning i Finska Torneå och inte Övertorneå, sen det där med att jobba som fiskeluffare och en massa annat smått och gott.
Tidningen har trots allt 360000 prenumeranter och så lite försäljning på det, så några borde ju rimligtvis vara sportfiskare.
22kg
Storbjörkna
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0