Havsfiske

Nu mot slutet av säsongen fanns det några dar över för lite eget fiske, så jag, Dane som jag arbetar med och en kille som heter Jimmy åkte till Norge för lite havsfiske. Första dagen var det fantastiskt bra väder, solen gassade från en klarblå himmel, men fisket var ganska segt några fångade fiskar, den största var en långa på 3-4 kg . Andra dagen ösregnade det och fisket var riktigt dåligt, det bästa fisket hade vi från kajen på kvällen då vi fick några fina mackrillar och ett knippe sill.. Tredje och sista dagen hittar vi åt sillen precis utanför campen på 13- 25 meter, det blev ett riktigt påslag, tumlare och storsej kastade sig upp ur vattnet på jakt efter de små silvriga läckerbitarna. Jag fiskade med mitt feederspö och mackrillhäckla med stingsill längst ner. Så mycket har det spöt aldrig fått arbeta som det fick göra under några hektiska timmar när fetingsejarna bet över allt som rörde sig. Jag hade även en Hälleflundra som följde efter  ända in till båten när jag drillade in några mindre sejar. Och sen hade jag på något som kan ha varit en hälleflundra på de lätta grejerna! Efter ett tag bestämde vi oss för att åka ut på djupet och testa, vi fiskar av en djupkant på mellan 90 och 100 meter när det suger i ordentligt på Danes bläckfiskpilk, fisken rusar och Dane pumpar. Efter ett bra tag får han upp en kveite på nästan 11kg. Vi gör om samma drift. Då suger det i på mina grejer. Denna gång kör jag med de tyngre grejera . Det visar sig också vara en Hälleflundra på 9650g.!  Så det blev ju en lyckad Norgetur!/ Jonathan


Båthamnen, vi hade båten längst bort i bild.


Hälleflundra x2


Jimmy med sej


Kveitelycka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0