Att bo som fiskeguide?

Tält; Det har blivit många tältnätter, ett år räknade jag att jag sovit över 6 månader på liggunderlag. Inte bara i jobbet.. men ändå! Jag kunde inte sova i sängen på två veckor för det var för mjukt.

Husvagn; Världens minsta husvagn finns på Finnmarksvidda, där har det blivit en hel del nätter genom åren

Stugor; Det har blivit många nätter i diverse stugor av skiftande kvalité. Allt från rum i storstuga i Tjuonajokk, till betonggolvet i ett båtförråd i Norska fjällvärlden.

Källare; En säsong i Saxnäs sov jag i den fuktiga källaren på kultsjögården. Där trivdes jag ganska bra, tills de tog sängen i från mig =)

Vandrarhemsrum; Inga konstigheter här ,varmt, mysigt och en bra atmosfär. Har blivigt några månader genom åren.

Till detta ska tilläggas att ska man leva som en fiskeguide/fishbum,  går det ju oftast inte att ha något fast boende över huvud taget. Det finns helt enkelt inte pengar till det. Man får välja mellan boende och Jobb/Resa. Som tur är har jag haft släkt och vänner som har förbarmat sig över mig, då jag inte jobbat eller rest och behövt någon stans att bo. Jag har bland annat bott tre och en halv vinter i ett skjul utan rinnande vatten, på min lillebrors tomt utanför Umeå, där jag trivdes bra. En höst och vinter bodde jag i ett rum i ett uthus hos min mormor och morfar osv.

Egna fiskeresor; Här har det ju blivit allt möjligt. Öppen himmel, Presenningar, tält utan tältpinnar och buskiga granar. Stugor, sunkiga vandrarhem, fina hostel och Hotellrum..
En av de mest minnesvärda bostäderna var uppe efter Komagelva på Varangerhalvön (nord Norge). Vi hade vandrat upp efter ån några km för att fiska havsröding. Det blåste väldigt och på vägen mötte vi en fiskebevakare. Han sa att om vi inte ville slå upp tältet i halvstormen kunde vi slagga i deras gamla bevakarstuga. Vi hittade åt stugan och packade in oss. Jag skulle ljuga om jag sa att den var tät och välbygd men den skyddade lite mot vinden och regnet i alla fall. I stugan fanns en kamin och en våningsäng, men det fanns ingen ved bara stenkol för det finns ju inga träd på Varanger. Vi fick igång en brasa. Det hade börjat blåsa ännu mer nu. På taket till den lilla stugan satt en vindsnurra som skulle ladda ett batteri till den nya bevakarstugan som var precis bredvid den gamla. Ju mer det började blåsa, ju mer började den tjuta. Lagom till vi skulle sova har vinden ökat så mycket att vindsnurran låter som ett flygplan som står och varvar upp motorerna precis innan det ska starta. Hela stugan skakade och då och då puffar det ut ett moln stenkolsrök från kaminen. Det blev inte mycket sömn den natten.

I år kommer jag bo i en  ganska fin stuga i Saxnäs / Jonte




Sommarens boende i Saxnäs.



 Världens minsta husvagn.       


Båtförrådet och kökstältet


Gemensamt för alla guidebostäder är att det alltid är vacker utsikt.




Kommentarer
Postat av: Mamma

Stugan ser jättesöt och välstädad ut. (Du har väl inte flyttat in än förstår jag :))

Kram.

2010-06-09 @ 16:30:30
Postat av: jonathan

Jo det har jag, varför tror du att jag bara visar köket på bild.....

2010-06-09 @ 23:12:17
Postat av: moster

Jag trodde heller inte du flyttat in. många kramar från oss här hemma

2010-06-12 @ 18:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0