Recension: The Trout Bohemia

Jag tycker att det var fantastisk trevlig läsning. Författaren tar upp problematiken runt att leva som fiskevagabond, varvat med trevliga fiskeanekdoter och möten med andra öringbohemer. Här handlar det inte om öringluffare är han noga med att göra klart tidigt i boken, när han beskriver vad som skiljer en öringbohem och en öringluffare. Jag uppskattade verkligen läsningen och kände igen mig i mycket, inte bara i livet. utan han beskriver även en del människor och platser som jag träffat och besökt under mina NZ-resor. Bland annat Zane Mirfin som jag bodde hos första gången jag var där nere och Stu i Athol. Derek Grzelewski har verkligen lyckats fånga melankolin som ett flugfiskeliv kan medföra, men hela boken genomsyras också av en stor kärlek till Nya Zeeland , naturen, och flugfisket. Jag kan rekommendera denna bok till alla som har varit på eller vill ner till Nya Zeeland, men även till de personer som vill försöka förstå hur det är när man har flugfiskebacillen i kroppen.
Den går att beställa på Adlibris.
 
PS. Nu finns det ju en risk med att läsa den, man blir ju otroligt sugen på att åka ner dit till Öringarnas sagoland.
 
Tight Lines!!/J
Min kompis Tobias Indén drillar storöring i ett av de vatten som nämns i boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0