Inge fisk som vanligt!

Det var en kanondag i Saxnäs i dag. Solen sken från en klarbå himmel och det var nästan vindstilla. Jag och Magnus bestämde oss för att dra till Gikasjön och fiska lite fluga. Jag rotade rätt på ett par gamla läckande vadare och en möglig vadarjacka från en sopsäck jag har lämmnat kvar i min kompis Tobbe Indéns förråd. Jag fick låna ett spö av Magnus, sen drar vi upp mot Grundfors by. Det hände inte mycket i Gikasjövaken så efter någon timme far vi upp på det nedre selet i stället. Jag har ju stukat foten så det tar ett tag att ta sig ner till vattnet pulsande, knäande och rullande i snön, varje gång skaren brister under foten gnyr jag av smärta. Väl nere vid vattnet ligger selet helt spegelblankt men tittar man uppströms så ser man ett och annat vak. Det flyger förbi en häger och man kan höra orrspel en bit bort och står man still för länge kryper det bäcksländor överallt på kroppen. Förhoppningarna var som vanligt ganska låga även fast det vakade och det var en del riktigt fina fiskar som gick och plockade de små,små äggläggande bäcksländorna (needle fly´s), och självklart får vi inte heller någon av de skygga öringarna, men det är ju alltid kul att se lite vak. Den fina dagen övergick till en vacker kväll och ytaktiviteten blev mer och mer sporadisk när solen sjönk djupare och djupare ner bakom Selbergets branta fjällsida, där den sakta försvinner ner i Djävulssjöns bråd-djupa; eviga nattmörker. Jag kan ha haft en dragning i linan men det var i sådant fall den enda kontakt vi hade på hela dagen och nu såhär i efterhand är jag inte ens säker på att det var ett hugg..det var säkert bara botten. Men det var en fin dag med fågelsång,solgass och trevligt sällskap.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0